Amennyiben minket kíván megbízni autója honosításával, a következőket vállaljuk:
Ha szeretne velünk dolgozni keressen minket bizalommal!
A cikkünkben próbálunk útmutatást nyújtani mi is a külföldi autó honosítás menete. A legtöbb oldalon különböző dolgokat lehet olvasni, így jogosan merül fel a kérdés, hogy hogyan is kell ezt csinálni?
Sajnos tapasztalataim alapján azt kell mondjam az autó honosításnak nincs itthon feltétlen bevett szokása. Talán az „ahány ház – annyi szokás” mondás, ami a legjobban leírja a Magyarországi autóforgalomba helyezést.
Néha még mi is meglepődünk azon, ha valamilyen okból kénytelenek vagyunk a bevált vizsga helyszíneink vagy kormányablakaink helyett újat keresni, mekkora eltérések lehetnek, akár még városon belül is az ügyintézés menetében, annak rugalmasságában.
A legtöbb vizsgahelyszínen az érkezéskor egy nyomtatványt kell kitölteni, amiben megjelöli a jármű típusát, egyedi azonosítóit, annak származási országát, valamint a tulajdonos adatait. Ezen kívül nyilatkozni kell az ügyintézés típusáról, ami ebben az esetben a következő lehetőségek egyike:
Azonban ezeknek a nyomtatványoknak a neve, tartalma és kinézete is eltérhet egymástól.
Utóbbi alkalommal kénytelenek voltunk egy számunkra ismeretlen eredetiségvizsgáló állomáson elvégezni a szükséges vizsgálatot az autó honosítása előtt. Itt a vizsgabiztos a jármű COC dokumentuma felől érdeklődött, hiszen elmondása szerint az alapján tudja megállapítani a jármű motorszámát. Több éves pályafutásunk során még soha nem kértek tőlünk COC dokumentumot az eredetiségvizsgálat elvégzéséhez, hiszen azt a vizsgálónak tudnia kell hol keresse, amennyiben pedig az nem látható megfelelően, vagy csak nehezen hozzáférhető, abban az esetben elegendő, ha a motorkódot tűnteti fel a hatósági bizonyítványon.
Az talán érthető, hogy a különböző vizsgahelyszíneken és az egymástól független eredetiségvizsgálati helyszíneken vannak eltérések a honosítás menetében. Viszont, ami igencsak meglepő lehet, hogy kormányablakok között is lehet eltérés. A különböző kormányablakok különféle meghatalmazás mintákat és nyilatkozatokat fogadnak el, ezért hasznos lehet előre tájékozódni, milyen dokumentumokkal érdemes készülni.
Ilyen és ehhez hasonló különbségek előfordulhatnak az ügyintézés menetében, ezért mielőtt belevágna az autó honosításába, érdemes egy szakértőtől segítséget kérnie. Hiszen ha nem tudja merre induljon pontosan, akkor hamar összezavarodhat.
Minden külföldi jármű forgalomba helyezésekor legyen a 0. lépés az, hogy ellenőrzi minden dokumentum rendelkezésre áll-e mielőtt megvásárolná a kiválasztott járművet.
Tekintsük át azokat a lépéseket, amelyek a jármű magyarországi forgalomba helyezésének keretét fogják adni!
Bár elképzelhető, hogy a honosítani kívánt jármű rendelkezik érvényes műszaki vizsgával, ennek ellenére a magyarországi forgalomba helyezés első lépéseként részt kell vennie egy “honosítási szemlén”, ahol ellenőrzik, hogy a jármű valóban megfelelő állapotban van-e ahhoz, hogy a forgalomban részt vehessen.
Ha az autó lejárt külföldi okmányokkal rendelkezik, akkor szükséges egy kérvényezni kell az autó egyedi forgalomba helyezését.
Az alábbiakban felsorolt elemeket érdemes figyelembe venni a műszaki vizsgálat előtti előkészületek során:
Ezeknek az elemeknek a helyes működése és állapota döntő szerepet játszik az autó honosítás sikeressége során.
Külföldi autó honosítása esetén minden esetben javasoljuk a gépjármű előzetes műszaki átvizsgálását!
A sikeres honosítási szemle után a jármű műszaki érvényességi időtartama a forgalomba helyezés után az alábbiak szerint alakul:
Számos hiba vezethet a vizsga sikertelenségéhez, ideértve, de nem kizárólag:
Ezek a hibák a jármű magyarországi forgalomba helyezésének gátjait is szabhatják, ezért törekedjünk a honosítani kívánt járművel megfelelő műszaki állapotban megjelenni.
Sikertelen vizsga esetén a jármű tulajdonosának lehetősége van a hibák kijavítására és a jármű újbóli bemutatására, a vizsgadíj ismételt megfizetését követően. Az újabb vizsga időpontját a vizsgabiztos vagy a jármű tulajdonosa határozza meg.
FONTOS!: Sikertelen honosítási vizsga esetén a jármű elveszíti a külföldi műszaki engedélyét, így a következő alkalommal úgy tekintenek rá, mint lejárt okmányos külföldi járműre. Ilyenkor szintén kérvényezni kell a jármű egyedi forgalomba helyezését és egy szigorúbb vizsgán kell részt vennie, valamint a vizsgadíj is emelkedik.
Érdemes honosítás előtt a járművet egy műszaki elővizsgálatra is elvinni, ahol lehetőség szerint műszerrel megmérik, annak károsanyag kibocsátását is (a legtöbb elővizsgát elvégző műhelyben ezt nem mérik).
Ide kattintva foglalhat magának időpontot!
Az időpontfoglalás gyakran körülményes és fárasztó lehet, ha valakinek nincs benne megfelelő rutinja. Gyakran előfordulhat, hogy csak hónapokkal későbbre kap időpontot.
Az időpontfoglalás az NKH honlapján keresztül történik, menete az alábbiak szerint alakul:
A külföldi járművek magyarországi forgalomba helyezésének egyik legfontosabb eleme az eredetiség vizsgálat. Az eredetiség vizsgálatot azért végzik el, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a jármű nem szerepel lopottként, valamint hogy annak adat- és azonosító adatai, valamint állapota összhangban van a járműszám alapján elérhető nyilvántartásokkal. A vizsgálat során átnézik a jármű okmányait, azonosító jeleit és azok összhangját a jármű tényleges állapotával.
Az eredetiség vizsgálatra akkor van szükség, ha a tulajdonjogban változás esik – ide tartozik az is, ha a külföldi tulajdonos kívánja Magyarországon forgalomba helyezni külföldi okmányos autóját – viszont kivételt képez, ha egyenes ági rokonok, vagy házastársak között történik a tulajdonjog változás, hiszen ilyenkor nem kell eredetiség vizsgálatot csináltatni.
Az eredetiség vizsgálat költségei hatóságilag rögzítve vannak, így nem kell attól félni, hogy becsaphatnak minket az árakkal. Érdemes észben tartani, hogy az eredetiségvizsgálat díját a vevő állja, ez nem tartozik az eladó kötelességei közé.
Az eredetiség vizsgálat sikeres lebonyolításához fontos, hogy minden szükséges dokumentum rendelkezésre álljon. A vizsgálatot az erre jogosult műszaki vizsgaállomásokon lehet elvégezni.
Miután a vizsgálat sikeresen megtörtént, az eredményről bizonyítványt állítanak ki, amit a forgalomba helyezés során be kell mutatni. Ez a bizonyítvány az eredetvizsgálati lap, mely igazolja, hogy a jármű nem lopott, azonosító adatai pedig megfelelnek a nyilvántartásban szereplő adatoknak.
Ez a lépés tehát nagyon fontos része a külföldi jármű magyarországi forgalomba helyezésének, hiszen ezzel bizonyosodunk meg arról, hogy a jármű törvényesen kerülhet forgalomba. A vizsgálat elmulasztása komoly jogi következményekkel járhat, ezért mindenképpen ajánlott szakértő segítségét igénybe venni ebben a folyamatban.
A legfontosabb dokumentumok, amiknek mindenképp magánál kell lennie azok a következők
A legtöbb esetben, ha külföldi járművét szeretné forgalomba helyezni, vagy honosítani az eredetiségvizsgálók nem szeretnek a honosítási vizsga előtt eredetiség vizsgát végezni, hiszen számukra sokkal egyszerűbb a honosítási szemlén kapott műszaki adatlapból dolgozni, mint a külföldi okmányokból, azonban kis szerencsével találhatnak olyan szakembert, aki a honosítási szemle előtt is hajlandó elvégezni a szükséges vizsgálatot.
Eredetiségvizsgálatot csak az NKH által jóváhagyott vizsgahelyszíneken lehet elvégezni. Szerencsére az országban bőven találni ilyen helyszíneket. Ha beírja az internetre, hogy “eredetiségvizsgálat”, biztosan találni fog olyan helyszínt, ami megfelel Önnek. Javasoljuk egyeztessen a vizsgaállomással, hogy milyen dokumentumok szükségesek az eredetiség vizsgálat elvégzéséhez, hiszen tapasztalataink szerint a különböző vizsgahelyszínek eltérő dokumentumokat is kérhetnek.
A jármű típusától függően, annak ellenőrzése 30-45 perc alatt elvégezhető.
Az eredetvizsga, külföldi autó honosítása esetén minden esetben kötelező, legyen az személyautó, teherautó, utánfutó, lakókocsi vagy motorkerékpár.
A regisztrációs adó ügyintézése az egyik, ha nem a legbonyolultabb feladat, ami külföldi jármű forgalomba helyezése során adódhat.
A regisztrációs adó befizetése elengedhetetlen a külföldről behozott gépjárművek magyarországi forgalomba helyezése előtt. Az adó mértéke több tényezőtől függ, beleértve a jármű kategóriáját, a motor hengerűrtartalmát és teljesítményét, illetve a károsanyag-kibocsátás mértékét, valamint a jármű korát.
Az adó összegének kiszámításához az általunk működtetett regisztrációs adó kalkulátort is igénybe tudják venni, mely pontos és hiteles információt ad a fizetendő összegről.
Fontos megjegyezni, hogy a regisztrációs adó befizetése a vevő kötelessége, tehát az új tulajdonosnak kell gondoskodnia erről a lépésről. Az adó befizetését követően a gépjármű forgalomba helyezést már a nehezén túllendülve folytathatjuk.
Az adó befizetése online, a NAV honlapján keresztül is lehetséges, ahol bankkártyás fizetést, vagy átutalást választhatunk, vagy személyesen is intézhető a Nemzeti Adó és Vámhivatal Frangepán utcai váminformációs központjában. Befizetés után a NAV automatikusan küld egy visszaigazolást, ami a további ügyintézés során szükséges lesz.
Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a NAV rendszerében az utalás nem azonnal érkezik meg, ezért fontos, hogy a gépjármű forgalomba helyezését ne az utolsó pillanatra hagyja, mert a befizetést követően előfordulhat, hogy várni kell amíg a befizetés észlelhető lesz.
Összefoglalva, a regisztrációs adó befizetése fontos és elengedhetetlen lépés a külföldről behozott gépjárművek magyarországi forgalomba helyezésében, amit a vevőnek kell teljesítenie. Cégünk a regisztrációs adó ügyintézésben és járművek vámolásában több éve rutinos szakemberekkel dolgozik együtt, annak érdekében, hogy ez a rendkívül körülményes feladat se lassítsa meg az ügyintézés gördülékenységét.
A regadó a következő esetekben kerülhető el:
A műszaki vizsgát követően kösse meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását (KGFB). Ez a biztosítás kötelező minden Magyarországon üzemben tartott gépjármű számára, és fedezetet nyújt, ha Ön felelős egy közúti balesetért.
A forgalomba helyezés végéhez érve a kötelező biztosítás kötése elengedhetetlen, hiszen e nélkül nem kapnánk érvényes magyar rendszámot külföldi járművünkhöz. Általában a problémát az szokta jelenteni, hogy a biztosító ilyenkor már kérni szokott egy rendszámot, amire köthető a biztosítás, azonban lehetőségünk van az autó honosítás folyamán a jármű alvázszámára egy biztosítási ajánlatot kérni, amely csak a forgalomba helyezés befejeztével lesz érvényes.
Az autó honosítás utolsó lépése a rendszámkiváltás a kormányablakban. A következő teendők merülnek fel ezen a szakaszon:
Fontos megjegyezni, hogy az eljárás részletei és a szükséges dokumentumok változhatnak, ezért érdemes előzetesen tájékozódni az adott kormányablak weboldalán vagy telefonon.
Mindenképpen érdemes egy szakértő segítségét igénybe venni az autó honosítása során, hiszen sok buktató lehet az autó behozatalában. Ha sikerül jól navigálni a folyamatban, sok pénzt takaríthat meg azzal, hogy külföldi járművet vásárol és itthon helyezi forgalomba.