Gyakran keresnek meg minket azzal a kérdéssel, hogy adott egy adott márkájú és típusú autó, amit honosítani szeretnének, de valójában a külföldi autó honosítás költségei nem csak a jármű típusától függnek, hanem annak paramétereitől.
Annak ellenére, hogy járműve rendelkezik érvényes külföldi műszaki vizsgával, első lépésként minden külföldi járművet be kell jelenteni a Közlekedési Hatóság egyik vizsgaközpontjába. Itt sor kerül egy “honosítási szemlére”, melynek díja 8.000 Ft.
Ha esetleg már nem érvényes a műszaki vizsgálat (lejárt okmányok), vagy annak meglétét nem tudja igazolni, abban az esetben kérelmezni kell a jármű “egyedi forgalomba helyezését”, emellett a műszaki vizsga árát is ki kell fizetni, ezek a következőként alakítják a honosítás költségeit: 22.890 Ft (egyedi forgalomba helyezési engedély) + 16.200 Ft (hatósági műszaki vizsgálat).
A külföldi autó honosítás költségei-nek költségeit tovább növeli az eredetvizsga díja. Minden külföldi járműnek kötelező előzetes eredetiségvizsgálatot tennie, melynek árai hatóságilag rögzítve van, a motor hengerűrtartalmának függvényében.
1400 ccm alatt: 17.000 Ft.
1400 és 2000 ccm között: 18.500 Ft.
2000 cím felett: 20.000 Ft.
A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. A törvény szerint regisztrációs illetéket kell fizetni a jármű első nyilvántartásba vételekor (forgalomba helyezése) az országban.
Egy külföldi autó honosítás költségei jelentős része a regisztrációs adó, avagy regadó, hiszen Magyarországon az autók átlagéletkora meghaladja a 10 évet. Ebben a besorolásban, esetleg egy átlagosnál nagyobb motor esetén könnyen kifizethet 60.000-100.000 Ft-os összeget is.
Azonban ha járműve „fiatal” és nem haladja meg a 2000 cm3-t, akkor akár 20.000-40.000 Ft-ig is enyhülhet a regisztrációs adó mértéke.
Elektromos autók, plug-in hibrid járművek, egyes teherautók, munkagépek mentesülnek a regisztrációs adó terhe alól. Ezeken kívül csak abban az esetben nem kell a megállapított adót fizetni, ha a jármű már valaha forgalomban volt Magyarországon.
Külföldi autó forgalomba helyezésekor csak abban az esetben kell ÁFA-t fizetni, ha új járművet szeretnénk forgalomba helyezni. Azonban az Unión belül eltér, hogy az országok miiként határozzák meg az új jármű fogalmát.
Magyarországon az áfa szabályozás értelmében új autónak az a gépjármű minősül, amelyik legfeljebb 6000 km-t futott, VAGY amelyet kevesebb mint 6 hónappal az első nyilvántartásba vételt követően értékesítettek a tulajdonos részére.
Tehát, ha a kettő közül bármelyik teljesül, abban az esetben áfa szabályozás szempontjából a vevő köteles áfa-t fizetni. Ezért figyeljünk oda a külföldi jármű kiválasztásakor, hiszen 1-2 ezer kilométer vagy néhány hónap rengeteg pénzt tud megtakarítani.
Érdemes hasonlóképp odafigyelni motorkerékpárok esetén, hiszen nem ritka, hogy egy 10-15 éves külföldi motorkerékpárban csupán 4-5 ezer kilométer van, ami áfa szempontból új járműnek számít. Ilyenkor egy apró figyelmetlenség kellemetlenül meg tudja emelni a honosítás költségeit.
Az utolsó tétel, amelyet számításba kell venni a büdzsé tervezésekor amikor külföldi autó honosítás költségei-t számolják, az a vagyonszerzési, illetve okmányirodai illeték. A vagyonszerzési illetéket a jármű gyártási éve, teljesítménye valamint motorjának hengerűrtartalma határozza meg.
Abban az esetben ha külföldön is használta már a járművet és hazatelepülőként végzi a honosítást, vagy esetleg ajándékozás történik egyenes ágú rokonok, vagy házastársak között, abban az esetben a tulajdonos a vagyonszerzési illetéktől mentességet kaphat.
Azonban az okmányirodai illetéket mindenkinek meg kell fizetni, amely a forgalmi engedély, törzskönyv, illetve két darab rendszám előállítási díja, összesen 20.500 Ft.
Mint említettük sokkal inkább az autó paraméterei a meghatározók a költségek számításában. De nézzünk egy átlagos esetet:
A KSH legfrissebb adatai alapján Magyarországon az autók átlagéletkora 15 év. Feltételezzük, hogy a jármű rendelkezik érvényes külföldi vizsgával. Emellett egy hétköznapi forgalomban sokszor fellelhető motorral gyártották, a példa kedvéért ez lehet 2.0 Diesel vagy 1.6 benzin.
Tehát a műszaki vizsga díja (honosítási szemle) 8.000 Ft.
Az eredetiség vizsgálat díja 18.500 Ft.
A regisztrációs adó mértéke 35.000 – 60.000 Ft
A vagyonszerzési illeték valamint az okmányirodai illeték együttesen 50.000 – 60.000 Ft
Tehát egy “átlagos autó” forgalomba helyezése jelenleg 111.500 – 146.500 Ft közé tehető.
Természetesen ha a jármű idősebb és ez által rosszabb károsanyag besorolást kapott, esetleg nincs már érvényes műszaki vizsgája, vagy nagyobb motorral és teljesítménnyel rendelkezik, abban az esetben ez a költség akár többszörös is lehet.